tirsdag den 10. marts 2015

Novellen Forældre

Sprog: sproget i kim fupz Aakesons tekster er meget nutidet. der er mange korte dialoger. fx

"Hun havde sendt mig den samme sms flere gange. Ring,
andet stod der ikke. Ring. Ring. Hun nåede at komme før  jeg fik ringet, jeg kunne høre min mor lukke hende ind, jeg hørte min mor småsnakke og Janni svare, korte svar, ja, nåja, mmm."


"»Jeg skulle lige til at ringe,« sagde jeg og nåede at tænke
10 at hun var pæn, hun var altid ret pæn, mange mennesker var grimme om vinteren, det var hun ikke."
  
Komposition: I mange af Kim Fupz Aakeson tekster er der meget dialog og korte dialoger. fx "»Gravid, jeg er gravid.«" fra novellen forældre.

Novellen Forældre starter i in media res. Det vil sige at man ikke får at vilde hvad tid vi er i eller hvornår det foregår, vi kommer bare lige ind drengens tanker. 

"Hun havde sendt mig den samme sms flere gange. Ring,andet stod der ikke. Ring. Ring. Hun nåede at komme før  jeg fik ringet."

Resten af historien køre vider i samme spor og man kan derfor ikke take om en 3 delt komposition. (Komposition = start, midde og slutning)


6 kommentarer:

  1. Kan du hjælpe mig med hvad temaet og budskabet er i denne novelle?

    SvarSlet
    Svar
    1. Temaet i denne tekst er, Ungdom, unge forældre og mangel på erfaring.

      Slet
  2. Kan du hjælpe med berettermodellen

    SvarSlet